Mijn werkwijze
Mijn werk ontstaat niet vanuit een vast plan. Ik werk intuïtief en in lagen. Het proces is minstens zo belangrijk als het eindbeeld. Ik laat ruimte voor toeval, voor imperfectie en voor wat zich onderweg aandient.
Aarde & pigment
Voor veel van mijn schilderijen gebruik ik natuurlijke pigmenten. Sommige verzamel ik zelf, andere krijg ik van mensen of van plekken met een persoonlijke betekenis (zoals onderuit gehaald worden door een paard in het weiland en de modder van je jas schapen voor een nieuw pigment hehe). Van steen tot verf het maken van het pigment is onderdeel van het werk.
Ik werk het liefst met materialen die al een verhaal dragen of achter gelaten zijn door mens en dier. kleine schatten noem ik ze.
Schilderen in lagen
Ik schilder op doek en papier met natuurlijke pigmenten, acryl, inkt en soms andere gevonden materialen zoals zand, draad of stof of andere dingen (net wat bij me terecht komt). Ik werk in lagen van kleur, textuur en beweging. Het schilderen gebeurt op gevoel; ik stuur bij, laat los en kijk wat het werk nodig heeft.
Geen twee schilderijen zijn hetzelfde. Elk werk draagt sporen van het maakproces en van het moment waarop het is ontstaan.
De lijst
De lijsten maak ik zelf en stem ik af op het schilderij (de maten zijn soms ook een beetje funky hehe). ze zijn een essentieel onderdeel van het werk als geheel. Vorm, kleur en materiaal ontstaan in samenhang met het schilderij.
Imperfectie
Alles wordt met de hand gemaakt. Dat betekent dat kleine onregelmatigheden zichtbaar blijven en ik die niet wegpoets of wegwerk, dit kan op het doek zijn maar ook in de lijst. Die imperfecties maak dat waar het werk leeft. Ze vertellen iets over de menselijkheid waarmee alles gemaakt is en de vrijheid om van iets te genieten zonder dat het  tot in  de perfecte gladgestreken is.
Tot slot
Mijn schilderijen hoeven niet alles uit te leggen. Ze zijn er om iets aan te raken  een herinnering, een gevoel, een beweging. Iets wat zich niet altijd laat vangen in woorden.
Back to Top